Cultuur en natuur

Als corporate antropoloog kreeg ik de mogelijkheid een kijkje te nemen in de cultuur van hoveniers en een tuincentrum.

Ik heb kunnen genieten van alle nieuwe trends en mee kunnen helpen in de strijd tegen de droogte van de zo belangrijke “levendige” handel. Door actief deel te nemen aan alles wat gedaan wordt ervaar je het belang van een goede verzorging van alles wat groeit en bloeit. Altijd opletten dus: hebben de planten voldoende water, hoe staat alles erbij en zie ik ziektes. Iedere plant, boom of struik telt. De dag begint vroeg bij het koffiezetapparaat. Waarna de hoveniers met werkinstructies voor de dag vertrekken. Langzaam druppelen daarna de tuincentrum medewerkers binnen om, na het sproeien en controleren, bij het welbekende koffieapparaat met de eerste pauze te beginnen. Daarna komen de eerste klanten. In een tuincentrum is het hebben van uitgebreide plantenkennis enorm belangrijk. Het is onontbeerlijk om je klanten te kunnen adviseren, want er zijn net zoveel mogelijkheden als dat er klanten en planten zijn. Zo wordt er al snel geadviseerd of de plant die je voor ogen hebt ook geschikt is voor de grondsoort en het plekje in de tuin. Als het nodig is, kan een specialist of tuinarchitect helpen met deskundig advies.

Het is leuk je te realiseren dat vroeger het hebben van een prachtige tuin met een mooi gazon een statussymbool was. Iedereen kon het zien en je kon je namelijk alleen maar zoiets veroorloven als je hoveniers in dienst had en je dus rijk was. Je tuin gaf aanzien! Zelfs nu nog worden mooie tuinen opengesteld voor publiek en met belangstelling bezocht.

Maar de tuinbranche doet ook mee aan nieuwe ontwikkelingen. Zo zijn er planten apps, kun je aan slimme speakers vragen of de planten water moeten hebben, zijn er tuinrobots, worden initiatieven ontplooid om nieuwe boomrassen te kweken, wordt het tuingereedschap geëlektrificeerd (geen herrie meer!) en kun je in het tuincentrum tijdens een high tea of gratis kopje koffie genieten van alle nieuwe trends op het gebied van interieurs.

Overdag meelopen in een tuincentrum was voor mij fascinerend: iedere klant is uniek en heeft zijn eigen eisen en wensen. Iedere medewerker gaat daar anders mee om.

Als de hoveniers ‘s avonds weer binnenstromen zakt het adrenalinepeil en gaat iedereen na een laatste groet naar huis. Voor mij was het heel leerzaam om te zien hoe alles op elkaar is afgestemd. Hoe belangrijk goed advies en materieel zijn en hoe iedereen elkaar toch even opzoekt voor het naar huis gaan. Er zijn verschillende culturen. In het tuincentrum heerst rust en vrede, maar schijn bedriegt. Achter de schermen wordt alweer hard gewerkt om de nieuwe trends in het tuincentrum te decoreren. Om aan heel tuin minnend Nederland een goed overzicht te geven van de nieuwe tuintrends, werden door Tuinbranche Nederland, in samenwerking met Hoveniersbedrijf Huiting, de nieuwe trendtuinen aangelegd en aan de landelijke pers van woon- en tuinbladen geïntroduceerd. En hoe mooi is het dan voor mij om ook hier de 3 fases van verandering direct te herkennen: het loslaten van het oude, het zoeken naar het nieuwe en daarna het nieuwe je eigen maken: het verinnerlijken van de verandering.

Ook in het tuincentrum zelf wordt veranderd: waar we vorig jaar nog zoekende waren en oude tradities ontrafelden zijn we, na iedereen gehoord te hebben, nu aan het uitproberen hoe we de ingeslagen paden verder kunnen ontwikkelen. De praatpaal Alexa werd geïntroduceerd en we kunnen nu aan de plant vragen “of hij nog wat water wil”. Voor het 2ehuis in Spanje, waar je een put heb laten slaan, kun je nu op afstand met nieuwe technologie het gras laten besproeien. Daar wordt nu al volop gebruik van gemaakt. Maar naast deze harde “travel light” technologie is er ook steeds meer visie en inzet op een zachte kant: “de soft landing”. Insecten als bijen en vlinders hebben extra aandacht nodig om ze te behouden. Ook daar is oog voor. Nu uitproberen wat het meest effectief is waarna we dat gaan inzetten.

Eerst dus het actief deelnemen, dan de alternatieven onderzoeken, het anders willen, uitzoeken wat voor het tuincentrum en de klanten het beste werkt en het bestaande loslaten. Bij het implementeren kiezen voor een zachte en weloverwogen landing. Zo fijn om te mijmeren, maar ook om te zien wat er om ons heen gebeurt en het vermogen om te kijken wat er al is. Aandacht voor alles wat om ons leeft: cultuur hand in hand met natuur!